سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 3770

  بازدید امروز : 1

  بازدید دیروز : 0

نگارش 2

 
از نافرمانى خدا در نهانها بپرهیزید چه آن که بیننده است هم او داورى کننده است . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: مهدی -د ::: سه شنبه 85/3/30::: ساعت 3:7 عصر

داستان طناب درباره کوهنوردی است که میخواست از بلندترین کوهها بالا برود..

او پس از سالها آماده سازی ماجراجویی خود را آغاز کرد.. ولی از آنجا که افتخار این کار را فقط برای خود میخواست تصمیم گرفت تنها از کوه بالا برود ...

او سفرش را زمانی آغاز کرد که هوا رفته رفته رو به تاریکی میرفت.. ولی قهرمان ما به جای آنکه چادر بزند و شب را زیر چادر به شب برساند به صعودش ادامه داد تا اینکه هوا کاملا تاریک شد. به جز تاریکی هیچ چیز دیده نمیشد...

سیاهی شب همه جا را پوشانده بود و مرد نمیتوانست چیزی ببیند حتی ماه و ستاره ها-پشت انبوهی از ابر پنهان شده بودند..

کوهنورد همان طور که داشت بالا میرفت در حالیکه چیزی به فتح قله نمانده بود ناگهان پایش لیز خورد و با سرعت هر چه تمام تر سقوط کرد...

سقوط همچنان ادامه داشت و او در آن لحظات سرشار از هراس تمامی خاطرات خوب و بد زندگی اش را به یاد میآورد.. داشت فکر میکرد چقدر به مرگ نزدیک شده..که ناگهان احساس کرد طناب به دور کمرش حلقه خورده و وسط زمین و هوا مانده ...

حلقه شدن طناب به دور بدنش مانع از سقوط کاملش شده بود ..

در ان لحظات سنگین سکوت چاره ای نداشت جز اینکه فریاد بزند : "خدایا کمکم کن."

ناگهان صدایی از دل آسمان پاسخ داد:"از من چه میخواهی؟"

- نجاتم بده!

- واقعا فکر میکنی میتوانم نجاتت دهم؟

- البته تو تنها کسی هستی که می توانی مرا نجات دهی.

- پس آن طناب دور کمرت را ببر!

برای یک لحظه سکوت عمیقی همه جا را فرا گرفت.. و مرد تصمیم گرفت با تمام توان به طناب بچسبد و آن را رها نکند...

روز بعد گروه نجات رسیدند و جسد منجمد شده یک کوهنورد را پیدا کردند که طنابی به دور - کمرش حلقه شده بود و در حالی که تنها یک متر با زمین فاصله داشت. از سرما یخ زده بود


 
نویسنده: مهدی -د ::: شنبه 85/3/27::: ساعت 10:16 عصر

بیماری هاری چیست؟

راه های سرایت بیماری به حیوان و انسان

1. گاز گرفتن

اصلی ترین راه سرایت بیماری ، گاز گرفتن به وسیله حیوان هار است. البته از طریق کشیده شدن پنجه آغشته به بزاق حاوی ویروس هاری ( به ویژه در گربه و گربه سانان ) نیز بیماری منتقل می شود.

2. پوست

از طریق پوست سالم ، هاری سرایت پذیر نیست ؛ ولی از راهککوچکترین خراش یا زخم در پوست ، این بیماری منتقل می شود.

3. نسوج مخاطی

ویروس هاری از طریق مخاط آلوده نیز به انسان و حیوانهای دیگر منتقل می شود. بنابراین ، سگ ها و گربه های به ظاهر سالم که در اواخر دوره نهفتگی بیماری هاری هستند و هنوز علائم بالینی هاری در آنها ظاهر نشده است از طریق لیسیدن لب ، چشم و بینی کودکانی که با آن ها بازی می کنند بیماری هاری را انتقال می دهند.

4. تنفس

سرایت هاری از طریق تنفس ، به ویژه در غارهای محل زندگی خفاش های آلوده ، امکان پذیر است.

5. دستگاه گوارش

انتقال از این راه بعید است؛ ولی حیوان گوشتخوار ممکن است به ندرت از طریق خوردن لاشه حیوان های مرده در اثر ابتلا به هاری به این بیماری مبتلا شوند. به هر حال باید از خوردن گوشت و فرآورده های دام های مبتلا به هاری خودداری کرد.

6. جفت

از آن جا که در یک بررسی ، ویروس های هاری را از جنین ، رحم و تخمدان های یک حیوان ماده جدا کرده اند ، انتقال هاری از طریق جفت امکان پذیر نیست.

7. وسایل آلوده

ویروس هاری بسیار حساس است و در مقابل نور و خشکی به سرعت از بین می رود ؛ بنابراین هاری از طریق وسایل آلوده فقط در موارد استثنائی منتقل می شود.

8.انسان به انسان

تا به حال ، موارد معدودی انتقال هاری از انسان به انسان از طریق پیوند اعضا در دنیا گزارش شده است ( دو مورد نیز از ایران در پیوند قرنیه در سال 1373) بنابراین ، پیوند از جسد آلوده به ویروس هاری ممکن است باعث انتقال بیماری شود و به همین دلیل ، هرگاه علت مرگ معلوم نبوده یا علائمی مبنی بر آلودگی دستگاه عصبی مرکزی در هنگام مرگ وجود داشته باشد ، باید از پیوند عضو یا بافت جسد جلوگیری شود. همچنین در بررسی سال 1985 در پاکستان ابتلای تعدادی نوزاد به هاری ناشی از آلودگی شخص ختنه کننده بود که مراحل آخر دوره نهفتگی بیماری را طی می نموده و طبق سنت محل ختنه را به بزاق خود آغشته کرده است. بنابراین در نگهداری و پرستاری از شخص مبتلا به هاری باید تمام جوانب احتیاط رعایت شده و ضمن استفاده از وسایل حفاظتی کامل ، لوازم و وسایل بیمار را با دقت هر چه بیش تر ضد عفونی کرد. به علاوه پزشکان موظفند در برخورد با هر مورد آنسفالیت و فلج به بررسی سابقه حیوان گزیدگی بیمار نیز توجه نمایند.

علائم بیماری در حیوان

تمام پستانداران خونگرم اهلی و وحشی به بیماری هاری حساس هستند و میزبان های مختلفی موجب گسترش وسیع هاری می گردند . طی بررسی های مختلف کارشناسان انستیتو پاستور ایران روی خفاش های نقاط مختلف ایران تا کنون مورد ثبتی مشاهده نشده است.

دوره نهفتگی در سگ و گربه معمولا 2 تا 3 هفته و گاهی چند ماه است . در خصوص بروز علائم هاری در حیوان باید به این نکته مهم توجه داشت که در برخی موارد 3 تا 10 روز قبل از بروز علائم بالینی در سگ و گربه ویروس موجود در بزاق حیوان می تواند بیماری را منتقل کند. به عبارت دیگر اگر بزاق سگ و گربه در زمان گاز گرفتن به ویروس هاری آلوده باشد علائم بالینی حداکثر تا 10 روز بعد در حیوان ظاهر شده و خواهد مرد. به همین دلیل پس از هر گاز گرفتن توسط این دو حیوان باید آنها را تا 10 روز در قرنطینه نگه داشت. پس از طی دوره نهفتگی اولین علامت بیماری تغییر در رفتار و عادت های حیوان است ؛ به نحوی که یا بیش از اندازه به صاحب خود انس و الفت پیدا می کند و مثل این که از او کمک می طلبد یا عصبانی و بدخو شده غذای خود را به دلیل اختلال در بلع به خوبی نمیخورد.پیشرفت بیماری در برخی موارد به صورت فلجی ( هاری ساکت) بوده حیوان به گوشه ای پناه می بردو ابتدا دست ها، سپس پاها و بعد سایر اندام ها فلج شده و در نهایت به علت فلج دستگاه تنفسی می میرد؛ ولی در بیشتر موارد پس از دوره تغییر رفتار حیوان پریشان و مضطرب وکم کم وحشی و درنده ( هاری خشمگین ) می شود و به گاز گرفتن سنگ و چوب و اشیای مختلف پرداخته و محل زندگی خود را تر می کند و بدون هدف به هر جایی می رود و به هرکس و هر حیوان سر راه خود حمله میبرد . در نهایت پس از مدتی در اثر دوندگی زیاد و گرسنگی و تشنگی به علت عدم قدرت بلع کف از دهانش سرازیر شده و پی در پی زمین میخورد. صدای پارس حیوان خشن ناموزون و بریده بود و درندگی در چهره اش هویدا است . در اغلب موارد مردم سگ ها را میکشند و اگر فرار کنند به زودی در اثر فلج دستگاه تنفسی خواهند مرد. گربه پس از طی دوره نهفتگی به محل تاریکی می رودو از طریق پنجه کشیدن مشابه گاز گرفتن سگ یا گرگ ، هاری را انتقال می دهد . در واقع از آنجا که از طریق لیسیدن دائم پنجه های خود را به بزاق آغشته می کند با پنجه کشیدن بر دست و پا یا صورت انسان یا حیوان دیگر هم می تواند با ایجاد خراش ویروس هاری را منتقل کند


 
نویسنده: مهدی -د ::: جمعه 85/3/26::: ساعت 6:32 عصر

بیماری هاری چیست؟

مقدمه و اهمیت بیماری :هاری یک بیماری عفونی حاد (آنسفالیت) و کشنده ویروسی است که به دو شکل تحریکی (هاری خشمگین) و ساکت (هاری فلجی) ظاهر می شود.این بیماری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده انسان و سایر حیوانهای خونگرم پستاندار، به طور تصادفی و اغلب از طریق حیوان گزیدگی به آن مبتلا می شوند. اهمیت بیماری هاری به دلایل زیر است:

1. میزان کشندگی بالا ( صد در صد) ، به طوری که پس از ظهور علائم بالینی چه در انسان و چه در حیوان ، قابل درمان نبوده و بیمار محکوم به مرگ خواهد بود.

2. افزایش روند موارد حیوان گزیدگی در انسان ، به طوری که به ناچار سالانه مبالغ زیادی صرف خرید سرم و واکسن ضد هاری جهت درمان پیشگیری آسیب دیدگان می شود.

3. تلفات دام و خسارت های اقتصادی ناشی از این بیماری که در دام ها ایجاد می شود.

روند سالانه حیوان گزیدگی در ایران رو به افزایش است ؛ به طوری که در 100000 نفر جمعیـت این میزان از 1/35 مورد در سال 1366 به 151 مورد در سال 1381 رسیده است. بر اساس بررسی های آماری در استان های مختلف ، بیش از 85% از موارد حیوان گزیدگی توسط سگ اتفاق می افتد که بیشتر این موارد به سگ های خانگی و سگ گله اختصاص دارد و متاسفانه علت اصلی آن ، عدم قلاده گذاری است.

افزایش میزان حیوان گزیدگی در انسان ، طی سال های اخیر را می توان به دلایل مختلفی مربوط دانست . از جمله اجرای برنامه های آموزشی در جهت بالابردن سطح آگاهی مردم در زمینه خطرهای ناشی از گاز گرفتن توسط حیوان و اهمیت درمان پیشگیری به موقع در عدم بروز علائم هاری در انسان از یک طرف وکاهش فعالیت کمیته های اتلاف سگ های ولگرد از طرف دیگر دانست.

عامل بیماری :عامل هاری ، ویروسی از گروه

دارRNA ونروترپ متعلق به رابدوویروس ها و جنس لیساویروس ها است. تمام انواع این جنس شباهت آنتی ژنی دارند و با استفاده از آنتی بادی منوکلونال به گروههای فرعی متعددی تقسیم شده که هر یک در مناطق جغرافیایی ویژه ای مشاهده می شوند.رابدو ویروس ها حدود 180 نانومتر درازا و 75 نانومتر پهنا دارند که شبیه فشنگ بوده و دریک انتها مسطح و در انتهای دیگر محدب و از دو قسمت زیر تشکیل شده است.

1. قسمت مرزی

شامل ریبونوکلئوپروتئین فشرده مارپیچی با ژنوم

RNA بوده که به وسیله غشای خارجی احاطه شده است. در این قسمت دو پروتئین دیگر شامل فسفوپروتئین و پلی مراز نیز به ریبونوکلئوپروتئین ها متصل است.

 غشای خارجی2

از جنس لیپوپروتئین و دارای دو پروتئین ماتریکس(زمینه) و گلیکو پروتئین است. گلیکوپروتئین ها بر جستگی های سوزنی شکلی هستند که محکم روی غشای خارجی چسبیده اند و در اتصال ویروس ها به سلول میزبان و تولید آنتی بادی خنثی کننده نقش دارند. حلال های چربی ، ویروس هاری را از بین میبرند. این ویروس تحت تاثیر خشکی و حرارت 56درجه سانتیگراد طی یک ساعت ، اشعه ماوراء بنفش ، فرمالین و اتانول 40 تا 70 درصد ، ترکیب های آمونیوم چهار ظرفیتی ، آب و صابون بنزالانیوم کلراید یک درصد غیر فعال می شود


 
نویسنده: مهدی -د ::: سه شنبه 85/3/23::: ساعت 3:26 عصر

دلم مثل دلت خون شقایق

چشام دریای بارونه شقایق

مثل مردن می مونه دل بریدن

ولی دل بستن آسونه شقایق

شقایق ، درد من یکی دو تا نیست

آخه درد من از بیگانه ها نیست

کسی خشکیده خون من رو دستهاش

که حتی یک نفس از من جدا نیست

شقایق وای شقایق

گل همیشه عاشق

شقایق اینجا من خیلی غریبم

آخه اینجا کسی عاشق نمی شه

اسیر قفل سنگین سکوته

لبی که قصه گو بوده همیشه

شقایق آخرین عاشق تو بوی تو مردی و پس از تو عاشقی مرد

تو را آخر سراب و عشق و حسرت

ته گلخونه های بی کسی برد

شقایق وای شقایق 

گل همیشه عاشق

دویدیمو دویدیمو دویدیم

به شبهای پر از قصه رسیدیم

گره زد سرنوشتامونو تقدیر

ولی ما عاقبت از هم بریدیم

شقایق دوری دستها چه تلخه

شکستنهای بی صدا چه تلخه

حالا از تو فقط این مونده باق

که سالار تمومه عاشقهایی

شقایق وای شقایق 

گل همیشه عاشق


 
نویسنده: مهدی -د ::: چهارشنبه 85/3/17::: ساعت 7:18 عصر

 این شعر از گوگوش رو خیلی دوست دارم .چون میگه اینده همونی نیست که تو فکر میکنی .اینده در اینده معلوم میشه

میون یه دشت لخت زیر خورشید کویر

مونده یک مرداب پیر توی دست خاک اسیر

منم اون مرداب پیر از همه دنیا جدام

داغ خورشید به تنم زنجیر زمین به پام

 

من همونم که یه روز می خواستم دریا بشم

می خواستم بزرگترین دریای دنیا بشم

آرزو داشتم برم تا به دریا برسم

شبو آتیش بزنم تا به فردا برسم

 

اولش چشمه بودم زیر آسمون پیر

اما از بخت سیام راهم افتاد به کویر

چشم من به اونجا بود پشت اون کوه بلند

اما دست سرنوشت سر رام یه چاله کند

 

توی چاله افتادم خاک منو زندونی کرد

آسمونم نبارید اونم سرگرونی کرد

حالا یه مرداب شدم یه اسیر نیمه جون

یه طرف میرم تو خاک یه طرف به آسمون

 

خورشید از اون بالاها زمینم از این پایین

هی بخارم می کنن زندگیم شده همین

با چشام مردنمو دارم اینجا می بینم

سرنوشتم همینه من اسیر زمینم

 

هیچی باقی نیست ازم لحظه های آخره

خاک تشنه همینم داره همراش میبره

خشک میشم تموم میشم فردا که خورشید میاد

شن جامو پر می کنه که میاره دست باد


 
نویسنده: مهدی -د ::: دوشنبه 85/3/15::: ساعت 8:0 صبح

من باهارم تو زمین

من زمینم تودرخت

من درختم تو باهار ـ

ناز انگشتای بارون تو باغم می‌کنه

میون جنگلا طاقتم می‌کنه.

تو بزرگی مث شب.

اگه مهتاب باشه یا نه

تو بزرگی

مث شب.

خود مهتابی تو اصلا، خود مهتابی تو.

تازه، وقتی بره مهتاب و

هنوز

شب تنها

باید

راه دوری رو بره تا دم دروازه روز ـ

مث شب گود و بزرگی

مث شب.

تازه، روزم که بیاد

تو تمیزی

مث شبنم

مث صبح.

تو مث مخمل ابری

مث بوی علفی

مث اون ململ مه نازکی.

اون ململ مه

که رو عطر علفا، مثل بلاتکلیفی

هاج و واج مونده مردد

میون موندن و رفتن

میون مرگ و حیات.

مث برفائی تو.

تازه آبم که بشن برفا و عریون بشه کوه

مث اون قله مغرور بلندی

که به ابرای سیاهی و به بادای بدی می‌خندی . . .

من باهارم تو زمین

من زمینم تو درخت

من درختم تو باهار،

ناز انگشتای بارون تو باغم می‌کنه

میون جنگلا طاقتم می‌کنه.


 
نویسنده: مهدی -د ::: یکشنبه 85/3/14::: ساعت 8:41 عصر

 

نشود فاش کسی آنچه میان من و تست

تا اشارات نظر نامه‌رسان من و تست

گوش کن با لب خاموش سخن می‌گویم

پاسخم گو به نگاهی که زبان من و تست

روزگاری شد و کس مرد ره عشق ندید

حالیا چشم جهانی نگران من و تست

گرچه در خلوت راز دل ما کس نرسید

همه جا زمزمه‌ی عشق نهان من و تست

گو بهار دل و جان باش و خزان باش، ار نه

ای بسا باغ و بهاران که خزان من و تست

این همه قصه‌ی فردوس و تمنای بهشت

گفت‌وگویی و خیالی ز جهان من و تست

نقش ما گو ننگارند به دیباچه‌ی عقل

هرکجا نامه‌ی عشق است، نشان من و تست

سایه زآتشکده‌ی ماست فروغ مه و مهر

وه از این آتش روشن که به جان من و تست


 
نویسنده: مهدی -د ::: یکشنبه 85/3/14::: ساعت 2:27 عصر

عشق یعنی دو کبوتر پرواز

  عشق یعنی دو قناری اواز

عشق یعنی من ویک دنیا حرف               

      عشق یعنی تو و یک عالم راز

        عشق یعنی دو نگه یک برخورد

          عالمی حرف ولی در ایجاز

            عشق یعنی دو غزل تنهایی                                               

              مثنویهای پر از سوز و گداز

                عشق یعنی سخن دل گفتن

                  به اشارت به کنایت به مجاز

                    عشق یعنی تو مرا میرانی

                      من به صد حوصله میایم باز

                       


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لینک دوستان

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


نگارش 2

مهدی -د
عاشق رشته تحصیلی-عاشق شعر
 

حضور و غیاب

 

بایگانی

 

اشتراک