سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 3775

  بازدید امروز : 2

  بازدید دیروز : 0

نگارش 2

 
هرچیز راهی دارد و راه بهشت، دانش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: مهدی -د ::: جمعه 85/3/26::: ساعت 6:32 عصر

بیماری هاری چیست؟

مقدمه و اهمیت بیماری :هاری یک بیماری عفونی حاد (آنسفالیت) و کشنده ویروسی است که به دو شکل تحریکی (هاری خشمگین) و ساکت (هاری فلجی) ظاهر می شود.این بیماری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده انسان و سایر حیوانهای خونگرم پستاندار، به طور تصادفی و اغلب از طریق حیوان گزیدگی به آن مبتلا می شوند. اهمیت بیماری هاری به دلایل زیر است:

1. میزان کشندگی بالا ( صد در صد) ، به طوری که پس از ظهور علائم بالینی چه در انسان و چه در حیوان ، قابل درمان نبوده و بیمار محکوم به مرگ خواهد بود.

2. افزایش روند موارد حیوان گزیدگی در انسان ، به طوری که به ناچار سالانه مبالغ زیادی صرف خرید سرم و واکسن ضد هاری جهت درمان پیشگیری آسیب دیدگان می شود.

3. تلفات دام و خسارت های اقتصادی ناشی از این بیماری که در دام ها ایجاد می شود.

روند سالانه حیوان گزیدگی در ایران رو به افزایش است ؛ به طوری که در 100000 نفر جمعیـت این میزان از 1/35 مورد در سال 1366 به 151 مورد در سال 1381 رسیده است. بر اساس بررسی های آماری در استان های مختلف ، بیش از 85% از موارد حیوان گزیدگی توسط سگ اتفاق می افتد که بیشتر این موارد به سگ های خانگی و سگ گله اختصاص دارد و متاسفانه علت اصلی آن ، عدم قلاده گذاری است.

افزایش میزان حیوان گزیدگی در انسان ، طی سال های اخیر را می توان به دلایل مختلفی مربوط دانست . از جمله اجرای برنامه های آموزشی در جهت بالابردن سطح آگاهی مردم در زمینه خطرهای ناشی از گاز گرفتن توسط حیوان و اهمیت درمان پیشگیری به موقع در عدم بروز علائم هاری در انسان از یک طرف وکاهش فعالیت کمیته های اتلاف سگ های ولگرد از طرف دیگر دانست.

عامل بیماری :عامل هاری ، ویروسی از گروه

دارRNA ونروترپ متعلق به رابدوویروس ها و جنس لیساویروس ها است. تمام انواع این جنس شباهت آنتی ژنی دارند و با استفاده از آنتی بادی منوکلونال به گروههای فرعی متعددی تقسیم شده که هر یک در مناطق جغرافیایی ویژه ای مشاهده می شوند.رابدو ویروس ها حدود 180 نانومتر درازا و 75 نانومتر پهنا دارند که شبیه فشنگ بوده و دریک انتها مسطح و در انتهای دیگر محدب و از دو قسمت زیر تشکیل شده است.

1. قسمت مرزی

شامل ریبونوکلئوپروتئین فشرده مارپیچی با ژنوم

RNA بوده که به وسیله غشای خارجی احاطه شده است. در این قسمت دو پروتئین دیگر شامل فسفوپروتئین و پلی مراز نیز به ریبونوکلئوپروتئین ها متصل است.

 غشای خارجی2

از جنس لیپوپروتئین و دارای دو پروتئین ماتریکس(زمینه) و گلیکو پروتئین است. گلیکوپروتئین ها بر جستگی های سوزنی شکلی هستند که محکم روی غشای خارجی چسبیده اند و در اتصال ویروس ها به سلول میزبان و تولید آنتی بادی خنثی کننده نقش دارند. حلال های چربی ، ویروس هاری را از بین میبرند. این ویروس تحت تاثیر خشکی و حرارت 56درجه سانتیگراد طی یک ساعت ، اشعه ماوراء بنفش ، فرمالین و اتانول 40 تا 70 درصد ، ترکیب های آمونیوم چهار ظرفیتی ، آب و صابون بنزالانیوم کلراید یک درصد غیر فعال می شود


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لینک دوستان

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


نگارش 2

مهدی -د
عاشق رشته تحصیلی-عاشق شعر
 

حضور و غیاب

 

بایگانی

 

اشتراک